김대명-자연 그리고 성性의 이미지화
박영택(경기대교수, 미술평론)
모든 그림은 결국 자기 관심의 표명이다.
자신이 흥미를 갖고 있지 않은 것을 구태여 그릴 이유가 있을까?
어떤 것이 미술의 문제라고 규정되니까 혹은 그림이란 특정 대상,
주제를 다루는 것이라고 믿고 그것을 그린다고 말할 수 있을까?
아니면 유행되는 경향이나 트랜드를 따라서 그린 다고 할 수 있을까?
그렇기 때문에 그린다면 그것은 그림이 거짓이거나
혹은 삶이 위선적이라는 말에 다름 아니다.
그런데 생각해보면 주변에서 그림/작업이라고 말해지는 것들이 상당수
자기로부터 연유하지 않고 자기 밖의 관습에 견인되어 이루어지는 경우를 자주 본다.
좋은 작가들은 그림을 빌어 자기 관심사와 흥미를 이미지화한다.
그것이 미술의 길이고 작가의 삶이다.
그림은 자기 삶에서 유래한 모든 것을 기술記述하는 일이다.
그림 그리는 행위를 통해 그 기술을 이루어진다.
물론 그 기술은 우회와 은유, 상상력과 환영에 힘입고 고도의 수사에 감싸여진다. 그림의 그 독백은 상당히 내밀하고 그러면서도 신랄하다. 의식과 무의식의 지층을 오가며 작가들을 화면 위로 모든 것을, 가능한 발산한다. 관습적인 기존 언어의 강제성에서 풀려나 스스로의 독백과 방언 같은 그림이 힘 있는 그림이다.
물감과 붓을 이용해 주어진 납작한 사각형의 화면에 그리는 일, 쓰는 일이 회화다. 회화는 자신이 욕망하는 대상을 물질화시키는 일이자 그것을 외화 시키는 일이다. 그것은 물감이라는 질료와 붓에, 전적으로 의존한다. 따라서 그림은 그 물성이 표정을 지니고 언어처럼 다가오고 독자적인 몸을 성형하는 일이다. 동시에 붓질로 그림 그리는 이의 마음이 표정과 감정의 진폭, 섬세한 신경의 섬망을 유연하게 펴는 일이고 자유자재로 마음의 상황을 끌고 다니며 새기는 일이다. 결국 그림은 ‘색을 지닌 물감의 물성의 상황, 붓질의 레토릭’이다 라고 단순화해서 말할 수 있을지도 모르겠다. 하여간 김대명의 그림을 처음 보는 순간 우선적으로 붓질과 물감의 질료성이 이미지와 함께 다가왔다. 그것은 특정 대상의 재현이나 사실적인 묘사에서는 분명 벗어나 있지만 순수한 물성과 붓질의 흔적, 작가의 신체성만으로 마감되는 추상은 아닌 그림이다. 여전히 이 작가는 외부세계의 대상을 끌어들이고 그것을 자기의 감정이입에 따라 색채와 붓질을 강조해서 표현하고 있다. 아울러 표현되기 어려운 것은 여러 상징적 기호에 의존해서 자기만의 독백 같은 문장, 화면을 만들고 있다는 느낌이다. 그것은 표현주의 회화와 미로의 그림에서 보여 지는, 기호로 이루어진 초현실적인 화면 구성을 연상시킨다.
작가들은 그림을 통해 자신의 몸 안과 심리 속에서 부유하고 선회하는 것을 이미지화시키고 대상화시켜 거리를 만들고 그것을 다시 들여다보고 독해한다. 혹은 자기의식과 육체에 스미고 절여진 것들을 추출해내서 상像을 만들어준다. 몸을 만들어 주는 일이다. 그로인해 몸에서 분리된 또 다른 몸이 만들어진다. 몸은 보여 지는 외형과 결코 보여 지거나 말해지기 어려운 또 다른 것들로 가득하다. 사실 현대미술이 주된 대상으로 삼아 애를 쓰는 것은 후자다. 말해지거나 쓰여 지기 어려운 것을 이미지화하고 질료화 하는 것 말이다. 김대명의 그림은 원초적인 낙서와 근원적인 중얼거림처럼 발설된다. 그의 그림은 자신의 모든 것을 언어화하는 충동이기도 하다. 그런 생각이 든다.
김대명의 그림은 자신이 감동하고 욕망하는 것을 그렸다. 그리고자 했다. 그것은 그림 이전에 본능적이고 시원적인 언어욕구와 닮았다. 아니 보편적인 인간이 자연스레 갖는 감정과 결부된 문제일 것이다. 그래서 그의 그림은 그림이라기보다는 오히려 문장 같고 중얼거림 같고 낙서 같다. 자연에서 받은 벅찬 감동을 이미지로 표현하고 싶고 욕망하는 몸을, 그 몸에 대한 여러 감정을 그리고 싶은 것이다. 그것은 미술의 문제이기 이전에 사실은 감정을 지닌 인간의 항구적인 문제에 관련되어 있다. 김대명의 그림은 모두 자신의 몸/정신이 갈망하는 대상으로 제한되는 데 그것은 물질적 실체인 몸이라는 생리적 구조가 부정하기 힘든 욕망의 대상의 이미지화이고 그것이 자기 식으로 번안되어 나타난다. 한편 또 다른 것은 자연이라는 거대한 세계, 웅장하고 숭고한 감정을 자아내는 대상에서 느끼는 벅찬 감흥의 표출에 관련되어 있다. 두 가지 모두 구체적인 현실세계에서, 몸으로 겪어낸 생의 흔적이자 결과일 것이다. 그것은 미술의 문제이기 이전에 또한 삶의 문제기이기도 하고 좀 더 단순화하자면 인간의 기본적인 정서와 감정에서 연유하는 것이기도 하다.
김대명의 그림을 보면서 나는 그 두 가지 세계에 대해 생각해보았다. 독학의 작가인 그는, 기존 미술계의 공통된 어법이나 관습의 힘에서 비교적 자유로워 보이지만 동시에 여전히 보편적인 미술의 소재를, 오히려 더 적극적으로 다루고 있다는 생각이다. 크게 나누어 보자면 여성 누드를 통해 아름다움과 성에 대해 발언하고 있고 다른 하나는 자연 풍경을 빌어 그 미적 대상의 경이로움과 감동을 ‘표현’하고자 한다. 이 주관적인 표현정신은 그의 작업에 일관되게 나타난다. 그는 묘사하는 게 아니라 무엇인가를 표현하고 발언한다. 그에게 물감과 붓질은 표현하기 위한 수단이지 다른 것이 아니다. 짙은 단색으로 마감된 바탕에 짧게 단속적으로 쳐나간 붓터치가 모종의 이미지를 강렬하게 안긴다. 단순하고 대담한 이 붓질은 대상을 간추려 떠내면서 그 대상을 접한 작가 자신의 느낌을 생선의 비늘처럼 ‘파득거리며’ 전달한다.
그의 대부분의 그림은 짙은 붉은 색이나 검정, 청색 등의 색상을 단호하게 깐 화면 바탕에 짧게 끊어 치듯 그어나간 간략한 붓질로 대상을 간추려내는 편이다. 그 대상은 한결같이 산, 바위와 파도, 누드 등이다. 더러 정물도 있고 일상의 비근한 정경도 눈에 띄지만 그가 일관되게 그려내고 있는 것은, 크게 나누어 자연풍경과 여성의 누드다. 이 특정 소재는 반복해서 다루어진다. 더러 정물이나 다른 풍경들도 있지만 대부분은 숭고함을 자아내는 자연의 위용과 아름다움에 대한 감동을 전달하고자 하는 그림과 벌거벗은 여성의 몸에 대한 관찰과 그에 대한 여러 상념을 기술한 그림으로 대변된다. 여기서 여성누드는 여성 몸의 재현과는 다소 무관해 보인다. 그는 누드를 소재로 하지만 그것은 인체 자체를 미적대상으로 관조하거나 그것을 기술적으로 재현하는 일에 관심이 있기 보다는 여성이라는 존재, 여성의 성에 대한 개인적인 관념을 표출하기위해 그 몸을 끌어들이고 있다는 생각이다.
자연과 누드를 표현주의풍으로 그린 그림을 제외하면 나머지 그림은 누드를 주 소재로 위치시키고 나머지 주변에는 산과 해, 달, 그리고 새와 성기를 연상시키는 형상들 및 모호한 기호들이 범람하고 흘러내리는 그림들이 많다. 그것은 서술적이고 이야기성이 강한 그림이다. 반복되는 기호들과 이슬람 문자를 닮은 선들, 그리고 위아래로 흘러내리는 듯한 선, 정자를 연상시키는 형상 등으로 이루어진 묘한 그림이다. 여성 누드와 함께 화면 주변에 알 수 없는 기호, 상형문자 같은 것들을 ‘방사’한다거나 남성의 성기나 새, 해와 달, 혹은 문자꼴의 흘림 같은 것으로 채워나가고 있다. 그것은 무엇보다도 서술에 대한 욕망이자 그 몸과 결부된 여러 상념을 기호화하는 과정에서 출현한 것들일 것이다. 이 상징적 이미지들이 무엇을 이야기하는지 알기는 어렵다. 그러나 분명한 것은 성에 대한 이야기일 것이다. 여자들의 몸은 대개 고개를 숙이고 앉아있거나 누워 있는 편이다. 보편적인 누드화에서 보는 자세다. 비교적 다채로운 포즈를 취한 인물 주변으로 여러 다양한 기호들이 침입하듯이, 공격하듯이 에워싸고 있다. 여성을 향한 정자들의 질주이자 성에 대한 욕망 같기도 하다.
그가 그림을 그리는 방식은 좀 특이한 데 우선 강렬한 색상으로 바탕을 메꾼 후에 그 위에 대담하게 축약된 붓질을 얹혀놓아 모종의 이미지를 연상시킨다. 그것은 단색의 평면에 꿈틀거리는 붓질의 생명감을 박동 치듯 올려놓는 일이다. 몇 번의 붓질로 간략하게 대상의 요체를 걷어 올린 그림이자 순간적으로, 즉흥적으로 마감된 그림이란 느낌이다. 이 짧은 터치의 신속한 흐름은 순간적인 인상을 걷잡아 내고 있다는 인상을 준다. 바로 이런 식의 그리기가 김대명의 특징인데 그것은 거의 본능적인 정서와 직관적인 감정의 드러냄을 고스란히 올려놓기 위한 방편이다.
아울러 상당히 간소화된 조형방법은 이미 칠해진 바탕 위에 그와 대비되는 강한 색상들을 툭툭 얹혀놓으면서 분산되고 구별되는 색면(붓질)들 스스로가 강렬한 생명체처럼 살아나게 한다. 사실 그가 사용하는 색채의 수도 제한적이다. 블랙, 화이트, 레드, 블루, 그린 등 기본적인 원색만으로 그림을 그리고 있으며 다른 색과 섞지 않고 원색 그대로를 올려놓고 있다. 또한 붓질 역시 직설적으로 그어나가는 행로를 따른다. 그것은 거의 드로잉적이다. 쓱쓱 문지르듯이 칠해나간, 그려나간 붓질은 대상에서 받은 감흥을 날것으로 건져올리면서 이를 즉물적으로 질료화한다. 색채화한다.
오로지 명암으로만 구분되고 색상의 차이로만 구획된 대상은 강한 색채, 분방한 붓질, 대상의 요체로서만 자존한다. 그로인해 생생한 붓질과 물감의 질료성 자체가 자연, 누드의 생명체와 동일하게 약동하는 어떤 상황성을 흘려놓고 있다는 인상을 준다.
나로서는 풍경보다도 여성누드를 표현주의적으로 그려나간 일련의 그림들이 눈에 들어온다. 여성의 하반신에만 초점을 맞춘 몇몇 그림들은 상당히 감각적인 묘미로 반짝인다. 빠르게 포착한 대상의 핵심, 거침없는 붓질로 그려나간 이미지, 단순화한 형태와 그만큼 대담한 색상의 구획이 이룬 매력적인 그림이다. 바로 그런 그림에서 이 작가만의 소박하지만 의외의 기이한 힘이 있다. 몇몇 작품에서 발하는 그 힘이 작가의 추후 작품을 기대하게 만든다.
Gimdaemyeong - imaging of natural and sexual 性
Scientists (Kyonggi University professor, art critic)
All figures are expressed in the end self-interest. Interesting that they do not have a grill gutaeyeo Is there a reason? What are the regulations is a matter of art or picture gets a specific target, dealing with the subject believes it could be said that green? Thus, a tendency or trend or fashion that green can we do? So the picture is drawn, if it is false, or at the end of life is none other than hypocritical. Pictures from around the way you think / work is said to have many things without reason, from his self-made towed out of the case in practice often sees. Good writers and interesting picture, image Tues wish to self-interest. It chose the way of art is the artist's life. The figure comes from his life all that technology is to ?述. Through the act of painting is done with the technology. Of course, the technology to bypass the metaphor, imagination and illusion are swathed himself in the investigation of altitude. And he stretched out of the picture, yet poignant monologue is pretty. Between your conscious and unconscious strata of artists all over the screen, possible radiation. Customary released from compulsory self-existing language of the monologue and dialect in the same picture is a picture of this force.
Given a flat brush with paint and draw a rectangle on the screen, writing hoehwada twelve. Painting a target on his desire to foreign substances which it is crystallized ilyija. It paints the textures and brushes, are completely dependent. So figure that has properties like language is coming face to form the body is independent. At the same time as brushing, drawing the hearts of the amplitude of the two expressions and emotions, delicate unfolding of care delirium flexible days and brought freedom to the heart of the situation is attending carving. Eventually figure 'colors with the situation of the physical properties of paint, brush strokes of the rhetoric "that is a simplification may be able to tell you I do not know. Anyway, the first moment I saw Kim first person picture paints brush strokes and came up with the image of the substance resistance. It reproduces or realistic depiction of a specific target beyond the obvious, but the traces of brush strokes of pure physical properties, which ends with the artist's body, sex is a picture rather than abstraction. Still, the author of the outside world, it attracts the target, depending on their empathy by highlighting the colors and brush strokes are represented. In addition, it is difficult to be represented by different symbolic sign depends on the sentence, such as his own monologue, is making the screen is a feeling. It's expressionist painting and the maze that is shown in the figure, a symbol consisting of the configuration screen is reminiscent of the surreal.
Writers through the picture of his body to turn vision and image rich in psychological hwasikigo target hwasikyeo looking into the distance, making it back to reading. Or self-consciousness and flesh extracts seumigo jeolyeojin take things to 像 makes phase. That the body is made. Another body, thus producing a separate body is made. Which shows the body shape and never show or tell me filled with other things being difficult. In fact, the main target of modern art to write her hujada Sanya. Difficult to tell what is written or that the image will jilryohwa hwahago said. Kim patients figure the underlying primitive graffiti and is bang, like murmur. All of his paintings that his impulse is also hwahaneun language. Have such feeling.
Kim and the desire to impress people figure that they were drawn. I tried to draw. It is instinctive and cool pictures previously resembled a language needs. Not with universal human emotions, coupled with the opportunity to join is still a problem. So, rather than his figure painting graffiti is like a sentence like a murmur. Received from nature the image of an emotion I want to express that desire, body, and emotions on the body and many will want. It is a matter of art, in fact prior to the permanent problem of human beings with emotions is related to. Both people with Kim figure of his body / spirit, which is limited to aspire to the target entity, the Body physiological structure of the material it is difficult to deny the image of the object of desire Tues been adapted and it appears his way. Another thing the other hand, the huge world of nature, grand and noble feeling overwhelming emotion that draws inspiration from the target is related to the expression. Concrete both in the real world, body, and traces of life could be the result, suffer. It is a matter of art before and also the problems of life is based more hajamyeon simplify basic human emotions and feelings that you pray in the milk.
Kim two kinds of people while looking at the pictures I thought about about the world. He self-taught writer, a common language and customs of the existing power of the art world is relatively free, but the material of art, while still common, but rather is thought to be dealing more aggressively. Bojamyeon greatly divided about the female nude through the beauty and sexuality, and the other one to speak and pray that the natural landscape wonders and excitement of aesthetic objects 'representation' is to. Subjective mental representation of his work consistently appears. He's not being portrayed to express utter something. Paint and brush strokes to express to him the other's is not a means. Finished with a solid dark background chyeonagan short intermittent intense butteochiga exist together some kind of image. Two simple and bold brush strokes distill the target tteonaemyeonseo facing its target for the artist himself feels like the scales of fish 'padeukgeorimyeo' is passed.
Most of his pictures in dark red or black, blue, and firmly laid the colors on the screen briefly chideut broken brush strokes drawn out into a brief that takes in the target side. Its destination uniformly mountains, rocks and waves, nudity etc. Also still lifes and scenes of everyday life dirty bigeunhan also a particular characteristic is that he consistently depicted, largely divided nudeuda of natural landscapes and women. This particular material is handled repeatedly. Dirty, but also still lifes and other landscapes that most evokes the sublime grandeur and beauty of nature to convey the impression of a naked female body figure and the number of observations and thoughts about it are represented by describing the figure. Where the female nude has nothing to do somewhat from the female body seems to reproduce. He in the nude, but it targets the body itself as an aesthetic contemplation, or to reproduce it on a technical rather than being interested in the presence of women, female sexuality in order to express a personal notion is the idea that attracts his body.
Natural and nude paintings in the style of Expressionism, except for the rest of the pictures in the nude as a primary location and the rest of the surrounding mountains and the sun, moon, and the birds and the shape of the penis and ambiguous symbols reminiscent of the flowing figure there are a lot of flooding . It is a picture with strong narrative and story. Islamic symbols and characters that resemble repetitive lines, and up and down like flowing lines, reminiscent of sperm shape is that composed of a strange figure. Nude women around the screen with an unknown symbol, hieroglyphics things like 'radio' or that men's seonggina new, sun and moon, or fill out a character that is like the shedding of Col. It is above all a desire for narrative and its symbolic process of the body, coupled with several thoughts emerged from the will geotdeulil. The iconic image is hard to see what they're talking. But what is clear is just stories about sex. The body of a woman usually sitting or lying down with head bowed side. Tues nude posture seen in common. Posing a relatively diverse variety of people around the intrusion, as symbols, as attacks are surrounded. Sperm toward women's race and sex is a desire gatgido.
He used an unusual way of drawing first after intense colors based mekkun resting on top of it and leave boldly abbreviated brushstroke evokes an image of some kind. It is a solid flat rate of wriggling saengmyeonggam chideut place of brushing is the day. Briefly with a few brush strokes the essence of the target picture and instantly started rolling, improvised feel a painting is finished. Touch a short impression of the rapid flow of the moment gives the impression that geotjapah pay. Kim just this kind of person is characterized by drawing it is almost instinctive and intuitive feelings to reveal their emotions intact is a means of placing.
In addition, considerably simplified modeling method based on the already painted with strong colors contrasting pat him on the resting place being distributed as distinct color fields (brushing) to survive themselves, like the intense life. In fact, the capital of colors he uses are limited. Black, White, Red, Blue and Green colors with such basic painting and mix different colors and primary colors, but as it is put on. In addition, the brush strokes follow the path out too bluntly underlined. It's almost drawing enemy. Sseuksseuk munjireudeut out two painted, drawn out brush strokes received from the target raw inspiration delivered jeukmuljeokeuro raising the matter, it is Tues. Color is Tues. Only the difference in color intensity are separated only divided only target a strong color, spirited brush strokes, the essence of the target is only as a self-esteem. Brush strokes and vivid colors jilryoseong of losing is its own nature, nude and the same stirring of life in any situation gives the impression that castle over flowing.
For my part than the female nude scene drawn out as a series of expressionist paintings greets the eye. Focuses only on the lower half of women are quite a few pictures sparkle with sensual excitement. Quickly captured the heart of the target, unstoppable drawn out by brushing, images, simplified forms and bold colors so fascinating picture of the compartments is achieved. In just such a picture the artist has the power to own simple, unexpected wonders. Some of them shine in the work force makes the artist's later work expectations.
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